Dla sprzedawców

Przemówienia dla grup sprzedawców to trochę jak osobna kategoria w dziedzinie prezentacji. Jest tak dlatego, że ten zawód naraża ich na specyficzny rodzaj stresu i wypalenia zawodowego – inne niż w pozostałych możliwych ścieżkach kariery. Sprzedawcy bardzo często stykają się z odmową. Często też sami na siłę starają się wcisnąć klientom niepotrzebne im produkty, a jednocześnie sami są pod dużym ciśnieniem ze strony swoich przełożonych, by zrealizować cele sprzedażowe na dany miesiąc.

Więc osoba która robi taką prezentację przed grupą sprzedawców, może mieć specyficzne cele, które odpowiadają potrzebom tej właśnie grupy. Spójrzmy na to, jak podeszło do tego wyzwania kilku bohaterów filmowych.

1. Wilk z Wall Street

Wilk z Wall Street, czyli jak Jordan Belfort motywował swoich sprzedawców do wcisania klientom śmieciowych akcji – no w każdym razie jak robił to wg. wizji Martina Scorsese.

Co my tu mamy? Kuszenie bogactwem. Straszenie biedą. Agresywne emocje i analogie wojenne – budują tu poczucie stadnej wspólnoty która zachęca do „walki”. Sprzedaż jako wojna.

2. Znowu Wilk z Wall Street

I jeszcze jedna scena z tego samego filmu

Tutaj jest inny czynnik, bardzo ważny – pokazanie JAK właściwie mogą usprawnić swoją pracę. W końcu najlepsza motywacja nie pomoże, jeśli nie wiedzą oni co właściwie mogą robić inaczej. I to ważne – nie tylko wytłumaczenie, ale właśnie pokazanie.

3. Japońska technika motywacyjna

A teraz, choć pokazana z humorem, to jednak pewnie wciąż często stosowana najstarsza technika motywowania, tak zwany opierdol. Tutaj w wersji psychotyczno – hardkorowej.

To z z hiszpańskiej komedii ‚El ano de la garrapata’ z 2004 roku. Oczywiście tego nie polecamy 🙂

4. Glengarry Glen Ross

I ta sama technika, lecz na poważnie i w pełni profesjonalnie. Za tę jedną scenę Alec Baldwin dostał nominację do Oskara, mimo, że poza nią, nie pojawił się w ogóle w filmie.

Napięcie w tej scenie można by kroić nożem. Choć nikt raczej nie chciałby pracować w takiej firmie.

Każdy w rzeczywistości musi sobie wypracować własny styl, ale inspiracja zawsze jest przydatna.

5. Boiler Room

I jeszcze raz Alec Baldwin

Przemówienie na rozpoczęcie pracy – rekrutacyjne.

Reklamy